سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چاپ دیجیتال چیست؟

 

 

چاپ دیجیتال چیست؟ 

در این مقاله قصد داریم تمام موردها , متریالها , پوششها , سطح های چاپی , قابلیتها متعدد و اونواع روشهایی که در چاپ دیجیتال موجود هست را توضیح دهیم     .

 

به طور کلی چاپ دیجیتال یک روش‌ تبدیل تصاویر دیجیتال به سطح های چاپی است     .

 

چاپ دیجیتال غالبا دربرگیرنده چاپ ماهر در تیراژهای پائین بوسیله تکثیر رومیزی و دیگر منابع دیجیتال است که به وسیله چاپگرهای لیزی و چاپگرهای لارج فرمت و یا این که جوهرافشان ماهر انجام میشود . با دقت بدین اینکه چاپ دیجیتال دارنده هزینه بیشتری برای چاپ هر ورقه در مقایسه با روشهای سنتی نظیر افست است البته این بها فراتر به طور معمول باصرفه جویی در مخارج دیگری زیرا تنظیم پلیت های چاپ انجام میگردند در تیراژهای کم تعداد جبران پذیر است .

 

 

چاپ دیجیتال قابلیت و امکان چاپ پرسرعت بعد از تمنا در تیراژ کم را آماده آورده و قابلیت تغییر تحول طرح و محتویات آن در هر برگ چاپی را در اختیار میگذارد . همینطور در چاپ دیجیتال صرفه جویی در نیروی انسانی و توان رو به توسعه و گسترش اتومبیل های چاپ دیجیتال در ابتدا بردن کیفیت چاپ , تحت وارد شدن هزینه تمام شده چاپ هر برگ چاپی و بالا رفتن تیراژ در چاپ دیجیتال بدین معناست که چاپ دیجیتال در هم اکنون رقابت با چاپ افست و چه بسا پیشی به دست آوردن از آن می‌باشد . مراد از چاپ دیجیتال در بازار , چاپ تونری توسط ی گونه های چاپگرهای لیزری ماهر روی گونه های ورقه است     .

 

در چاپ دیجیتال که در آن چاپگر به یک رایانه پیوند می خورد , کامپیوتری که داده ها متبوع برای چاپ مشتمل بر تصاویر و نوشته و غیره را به چاپگر دیجیتال پیامبر آن گاه چاپگر دیجیتال آنان‌را چاپ می نماید . پس پرینتر دیجیتال دستگاهی است که به رایانه متصل و داده ها را از آن اخذ می نماید , نظیر پرینترها . نکته مهم اینکه در روش های متداول نیز از رشته آوری دیجیتال به کار گیری می شود البته به معنای وصل بودن آنان به رایانه همراه به معنای اخذ تمام داده ها قابل چاپ نیست .

به عنوان مثال در چاپ افست ما برای تنظیم ی فیلم و زینک و … از رشته آوری دیجیتال به کارگیری میکنیم ضمنا ممکن است یک‌سری در اختیار گرفتن کننده دیجیتالی در خودرو چاپ باشد البته این ها یک رابطه غیر بی واسطه است و می توان بیان کرد استعمال غیر بدون واسطه از حرفه آوری دیجیتال است . هنگامی به یک چاپگر , چاپ دیجیتال گفته می شود که آن دستگاه داده ها را بصورت دیجیتالی و بی واسطه اخذ کرده و آن را چاپ نماید .

دستگاه های چاپ دیجیتال نیز دارنده اشکال متفاوتی می‌باشند و دارنده تکنولوژی های متنوع می‌باشند , به عنوان مثال چاپگر جوهر افشان , چاپ لیزری در مقدار ها و بعدها و سعی های مختص خویش , بزرگ و کوچک و کلیه به یک رایانه همراه وصل میباشند     .

تفاوت های حساس چاپ دیجیتال با دیگر روشهای چاپ 

 

چاپ دیجیتال با چاپ افست و لتر پرس تفاوت های اصلی داراست که از جمله این تفاوت‌ها     :

– با حذف روند پیش از چاپ ( لیتوگرافی ) , روند چاپ دیجیتال کوتاه خیس است     .

– در چاپ دیجیتال هزینه چاپ به تعداد نسخه‌های چاپی ارتباطی ندارد و برای هر برگ چاپی هزینه اثبات است     .

– در چاپ دیجیتال مواد باطله نظیر : صفحه و مواد شیمیایی کمتر می شود زیرا ضروری به وصال به رنگ یا این که پیکربندی موقع چاپ نیست    .

– در چاپ دیجیتال در هر بدور چاپ میتوانید پوشه مختلفی را چاپ نمایید به این دلیل‌که درین روش از پلیت استعمال نخواهد شد .

کاربردهای چاپ دیجیتال

 

چاپ در تیراژ محدود

در چاپ دیجیتال به دلیل حذف پلیت و چاپ بدون واسطه از رایانه به روی مرحله چاپی و قابلیت کالیبراسیون دستگاه قابلیت و امکان چاپ در تیراژ زیر چه بسا

دستگاه چاپ دیجیتال

یک پرینتر دیجیتال برای چاپ میلیون ها برگ ساخته نشده است , بلکه بایستی بتواند در حین زمان زمان قدمت خویش نهایتاً هزاران برگ چاپ نماید , که ولی این عمل را خیلی عالی انجام می‌دهد . به این ترتیب با اعتنا به هزینه تمام شده و سرعت فعالیت , چاپ دیجیتال برای چاپ در تیراژ محدود عملیاتی و به صرفه هست . اما از سال 2010 فناوری های جدیدی در چاپ دیجیتال بکار گرفته شده که با به کارگیری از تکنولوژی نانو در جوهر چاپی و همینطور تغییر و تحول سیستم پاشش جوهر , دستگاه های دیجیتال جوهر افشان توانستند اکثری از محدودیت ها را در مورد سرعت و هزینه ساخت از در میان ببرند .

 

چاپ فردی شده

در چاپ دیجیتال با وجود قابلیت چاپ در تیراژ محدود شما می‌توانید هریک از تراز چاپی خویش را گوناگون با سطح های چاپی پیشین چاپ فرمایید . مثلأ : می توان کارت تبریک‌های فردی شده با تصاویر متعدد یا این که کارت پرسنلی با طرح های متعدد از نیز را در هر بدور به چاپ برسانیم . بخصوص این قابلیت و امکان به ما قابلیت چاپ داده ها متغیری خواهد بخشید . این به‌این معناست که می‌توانیم در هر مرحله چاپ خویش داده ها متمایز را چاپ کنیم .

 

ابتکار چاپ به قرنها پیش از گوتنبرگ , که نامش تحت عنوان اختراع کننده چاپ در مورخ به ثبت رسیده برمی گردد . آشوریان هزاران سال پیش از تولد بر روی آجر هایی از گل‌رس مهر می زدند . استفاده حروف قابل انتقال هم در بین سالیان ی 1051 و 1058 در چین آغاز شد . اختراع کننده آن شخصی به اسم پی شنگ بود و حروف هم از کالا گل‌رس بود . حروف دستی و حروف قلعی که بعداز آن ها به کارآمد , هیچ یک رواجی نیافت , بر عکس حروف چوبی مرسوم شد . در سال 1440 , گوتنبرگ فارغ از اطلاع از فعالیت چینی ها , حروف قابل انتقال را ابتکار و برای هر یک از حروف الفبا از یک کلام جدا بهره برد .

حروف متحرک را چینی ها نوآوری کردند , البته گوتنبرگ که زرگر بود , آلیاژی برای ریخته گری حروف از سرب و آنتی موآن ساخت و نسبت هر کدام از این دو فلز را طوری گزینش کرد که حروف بیشتراز حد دشوار و قابل انعطاف نباشند . او برای مرکب چاپ نیز فرمول قابل قبولی یافت و با رفع مانع ها و حل مشکلات چاپ را میسر کرد . 20 سال بعداز همت های گوتنبرگ راجع به چاپ , این صنعت با استعمال از سطح ها پررنگ در ونیز , فلورانس , پاریس و لیون زیاد کم اشاعه پیدا کرد .

البته پرینتر گوتنبرگ , به دلیل هزینه ها ی دوچندان بالا , برای ثروتمندان قابل دسترسی بود و برای همین تا زمان ها استقبال چندانی از پرینتر وی نشد . 300 سال بعداز ابتکار پرینتر , یک فیلم نوشت نویس آلمانی به اسم آلوئیس زنه فلدر , درسال 1796 میلادی چاپ سنگی یا این که لیتو گرافی را ابتکار عمل کرد . درین روش چاپی هر سنگی که نوشته یا این که تصویر روی آن حک میشد , برای چاپ تیراژ 750 تا سعی مناسب داشت و بعد از آن نقش بروی تراز چاپی چاپ نمیشد .

در کشور ایران برای نخستین دفعه چاپ سنگی را میرزا پارسا شیرازی در تبریز به‌راه‌انداخت . میرزا باتقوا که از سمت دولت کشور‌ایران برای یادگرفتن هنرهای تازه به اروپا پیامبر شد , در سال 1250 قمری در رجوع و برگشت به کشور‌ایران یک چاپگر سنگی با خویش به تبریز آورد .

چاپخانه سنگی اولیه در تهران و بعد از آن در اصفهان و بعد از آن بقیه شهرهای جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی شد و بیش تر از 50 سال فقط روش چاپ در جمهوری اسلامی ایران بود و تا آخرها عصر قاجاریه , آنچه در کشور‌ایران به چاپ می رسید , از چاپ سنگی به کار گیری میشد .